• Herbert Hesters

De "bocht" van Brailsford


Brailsford wist na de Giro van vorig jaar te melden dat hij genoten had van de aanvallende tactiek van zijn ploeg. Hij sloeg mea culpa en stelde zijn "treintjestactiek" van het verleden in vraag. Ze waren eindelijk in staat om winst in een grote ronde te combineren met een aanvallende koersstijl.


We spreken over een strategie die al lang is ingebakken in het DNA van de ploeg. Ik herinner mij nog de treintjes met Azevedo, Heras, Hincapie en anderen in de US-Postaltijd die het peloton uitdunden en het pad effenden voor absolute kopman Lance Armstrong. In de nasleep eindigden deze "knechten" vaak ook doodleuk stevig in de top 10. Door het succes werd deze tactiek jaren toegepast en ook in de jaren van Team Sky en Team Ineos gretig gebruikt.

Vorig jaar werd Ineos Grenadiers geconfronteerd met het feit dat ze niet meer de sterkste kopman in hun rangen hadden.

Bernal bleek overtraind en fysiek gehavend, Thomas viel in de Giro snel uit en Carapaz moest met een gebrekkige voorbereiding de Tour starten en stuitte op een sterke Rogliç in de Vuelta. Rogliç en Pogaçar bleken ijzersterk en moeilijk te ontwrichten.

(Foto : INEOS)


Het gevolg was een aanvallend Ineos en een team dat niets te verliezen had. De gebruikelijk uitdunningstactiek zou enkel de sterkere tegenstanders ten goede komen. Men moest dus op zoek naar een alternatief. De overwinning van Hart was echter niet te danken aan deze ongebruikelijke aanvalslust. Het was eerder een gevolg van een cocktail van gunstige wedstrijdomstandigheden, falende en uitvallende tegenstanders, superlocomotief Dennis en uiteraard een Hart in topvorm. Alle puzzelstukjes vielen dit keer mooi in elkaar.


De UAE Tour en de Tour de la Provence tonen dat de ploeg snel terugvalt in hun gebruikelijke tactiek als ze menen dat ze beschikken over de sterkste troefkaart in de koers.

We zagen een indrukwekkende Brandon Rivera en toptalent Daniel Felipe Martinez deze week bijvoorbeeld hun kansen opofferen in een poging om het elitegroepje uit te dunnen en het pad te effenen voor de absolute kopman. Waarom werd op de Jebel Jais niet gekozen om één van deze luxehelpers in vorm mee te sturen met Lutsenko? Het had het eindklassement van Yates niet geschaad en er was kans op ritwinst. De aankopen, De Plus en Martinez, hebben ook het ideale profiel om de treintjesstrategie te blijven toepassen. Een logische tactiek als je beschikt over een explosieve kopman die het voorbereidingswerk van de ploeg kan afmaken.


We hopen dat Brailsford zich zijn uitspraken van vorig jaar nog herinnert en in de komende wedstrijden niet twijfelt om de indrukwekkende "tweede rij" van de ploeg in de aanval te sturen en zo mee het spektakel te verzorgen. De UAE-Tour leek al een gemiste kans om ze kracht bij te zetten. Zoals het er nu naar uitziet lijkt een tactisch offensief van Sivakov, Felipe Martinez of Sosa of in de Giro even veraf als een vlotte vaccinatiestrategie tijdens deze coronapandemie.






0 reacties
  • Facebookpagina
  • Instagram

nieuwsbrief