• Herbert Hesters

Gratis op te halen topklimmers - deel 3 : Laurens De Plus

In deze 3-delige reeks bespreken we de meest beloftevolle transfervrije klimmers. Vandaag op het menu: onze nummer 3!


Cyclingnews publiceerde een lijst met de top van de klimmers die op het einde van dit turbulente seizoen op de markt zullen komen. In deze lijst staan de logische namen van Adam Yates, Pinot en Schachmann. Wereldtoppers die hun strepen verdiend hebben en ongetwijfeld van deze gelegenheid gebruik zullen maken om hun riante salaris, in wielertermen dan, verder aan te dikken.


De economische onzekerheid zorgt ervoor dat ploegen nog niet zeker zijn van hun budgetten en zelfs van hun voortbestaan. Hierdoor is het moeilijk om de transferdynamieken nu al bloot te leggen. Het lijkt dus voor het merendeel van de ploegen nog even bang afwachten, ook medebepaald door de sector waarin de sponsors acteren.


In crisistijden mag men echter niet stoppen met investeren en het is belangrijk om de beschikbare budgetten goed te besteden. Daarom stellen wij een alternatief lijstje voor van 3 jeugdige toppers die zich al getoond hebben, einde contract zijn en hun weg naar de top nog maar net hebben ingezet. Ze zijn mogelijk nog betaalbaar en ongetwijfeld een goede investering.


Onze top 3 uit deze lijst :


Lees ook:

Gratis op te halen topklimmers - deel 1: Jack Haig

Gratis op te halen topklimmers - deel 2: David Gaudu


3/ Laurens De Plus

Laurens De Plus werd in 2015 opgemerkt door Patrick Lefèvre na een sterk seizoen bij de beloften. Een 8ste plaats in de toekomstronde en een 2de plaats algemeen in zowel de Ronde de l’Isard als in de Giro della Valle d’Aosta Mont Blanc waren dat seizoen de uitschieters. Hij bewees zijn veelzijdigheid en regelmaat door in deze laatste twee wedstrijden ook het puntenklassement te winnen tegen zijn generatiegenoten. De Plus was duidelijk geen veelwinnaar bij de jeugd, maar toonde toen al zijn talent in de zwaardere klassiekers, tijdritten en korte rittenwedstrijden.


Etixx-Quick Step bleek een uitstekende ploeg om te debuteren. Hij kon proeven van vele korte rittenwedstrijden op het hoogste niveau en moest zich met ploegmaats als pakweg Verona en Brambilla zelden opofferen. 2016 werd zo een ideaal aanpassingsjaar. In 2017 volgde zijn debuut in een grote ronde, de Giro. Een 24ste plaats algemeen toonde nogmaals zijn talent voor de zwaarste wielerwedstrijden.

Het seizoen eindigde wel in mineur door een spectaculaire val in de Ronde van Lombardije, die bij menig wielervolger nog op het netvlies gebrand staat. Een val in een ravijn zorgde miraculeus voor relatief weinig averij. Na een korte revalidatie kon hij de voorbereiding op het volgende seizoen hervatten. Ook daar kende hij pech toen hij van de weg werd gemaaid door een vrachtwagen tijdens een trainingstocht met Vakoc en Bob Jungels. De Plus had het dat seizoen fysiek, maar ook mentaal, moeilijk om na zijn herstel zijn topniveau te halen, maar wist zich wel nog te onderscheiden tijdens enkele ritten in de Vuelta. Als deel van de Quick-Step trein werd hij ook nog wereldkampioen ploegentijdrit.


Laurens maakte nadien de verstandige keuze door in te gaan op de interesse van Jumbo-Visma. Het is moeilijk om zich binnen de troepen van Lefèvre te ontwikkelen tot ronderenner. Het merendeel van de investeringen van Quick-Step zijn altijd besteed aan de klassieke- en sprinterskern.

Quick-Step heeft niet de knowhow en het budget om een toekomstige topper van het grote rondewerk optimaal te ondersteunen.

Het is niet toevallig dat nu ook aangehaald wordt door de ploegleiding dat Evenepoel voor een grote ronde enkel goed kan omkaderd worden als het budget met 20% wordt verhoogd.


Dat Laurens in een ploeg terechtkomt met enkele wereldtoppers als Dumoulin, Kruijswijk en Roglic mag geen probleem vormen. Het is de ideale omgeving om te stelen van de absolute wereldtop op het gebied van training, begeleiding en voorbereiding. De Plus offert zich dan ook graag volledig op in de grootste wedstrijden voor deze 3 toppers. Het is de visie van Jumbo-Visma om de luitenanten in kleinere wedstrijden voor eigen kans te laten rijden om stilaan te groeien naar een rol als kopman. De Plus won in deze rol in 2019 al de Binckbank Tour en was op weg om ook dit seizoen in enkele wedstrijden de kopman te zijn. Ook in de Waalse klassiekers krijgt De Plus vaak de relatieve vrijheid om een eigen resultaat na te streven in wedstrijden die hem op het lijf geschreven zijn.


Het mooiste bewijs van zijn mogelijkheden leverde De Plus misschien wel in de UAE tour van 2019. Hier reed hij, tijdens de rit met aankomst op de Jebel Jais, kilometerslang op kop om het peloton der favorieten te reduceren. Hij eindigde in het zog van de sprintende toppers op een achterstand van slechts 5 seconden en werd 9de in het algemene klassement.


De Plus wordt binnen zijn team alom gewaardeerd. In de volgende Ronde van Frankrijk met de 3 kopmannen bij Jumbo-Visma is De Plus een noodzakelijke pion om het evenwicht te bewaren. Zijn veelzijdigheid en ervaring in de tijdrit en ploegentijdrit zijn belangrijk voor de ploeg en een belangrijk wapen voor de toekomst.

Het is duidelijk dat De Plus gaat doorgroeien naar het statuut van (mede)kopman.

Het verlengen van het contract van De Plus zal daarom een prioriteit zijn voor Jumbo-Visma. Voor beide partijen is dit immers een win-win situatie. Ook De Plus weet dit en zal zich waarschijnlijk niet laten verleiden tot een exotisch avontuur bij pakweg Astana om daar onmiddellijk kopman te zijn.


Waar zijn limieten liggen is moeilijk te zeggen, maar De Plus is door een goede carrièreplanning de basis aan het leggen om zijn potentieel volledig te benutten.



Lees ook:

Gratis op te halen topklimmers - deel 1: Jack Haig

Gratis op te halen topklimmers - deel 2: David Gaudu

  • Facebookpagina
  • Instagram
  • Twitter

nieuwsbrief