• Herbert Hesters

#TDF2020 - Bora-Hansgrohe: van éénmansteam naar veelkoppig monster.

2017 - Na het aantrekken van Hansgrohe als co-sponsor krijgt het vroegere Bora-Argon een nieuwe kapitaalsinjectie. Peter Sagan wordt aangeworven als dure topper en de nog relatief onbekende Sam Bennett, Buchmann en Patrick Konrad zijn andere beloftevolle renners die hopen mee te groeien met de Slovaak. Er is nog genoeg budget om ook Majka aan te trekken. Met Rafal hoopt men in de zwaardere ritten en grote rondes wat publiciteit en topresultaten mee te pikken.

De tourploeg van 2017 bestaat uit volgend 9-tal:

Peter Sagan, Bodnar, Buchmann, Burghardt, Majka, McCarthy, Poljanski, Juraj Sagan, Selig. Een ploeg die vooral samengesteld werd om Sagan te ondersteunen in de zoektocht naar zijn 5de groene trui. De jonge Buchmann en Majka moesten de ploeg de nodige zichtbaarheid geven in niet-sprintritten. Het werd een desastreuze Tour voor Bora. Sagan werd gedisqualificeerd na het bekende opstootje met Cavendish en ook Majka viel later uit. De beloftevolle Buchmann verrast met een mooie, maar anonieme 15de plaats.



2020 - Bora Hansgrohe is intussen uitgegroeid tot een grootmacht en presenteert zijn 8-tal voor de komende versie van de Tour: Buchmann, Sagan, Mühlberger, Kämna, Schachmann, Pöstlberger, Grosschartner, Oss.

Uiteraard is Sagan weer van de partij en mikt hij op zijn 8ste(!) groene trui.

Buchmann gaat voluit voor het podium na zijn 4de plaats algemeen vorig jaar.

Schachmann won begin dit jaar Parijs-Nice. Het is moeilijk in te schatten waar zijn grenzen liggen, maar dat hij één van de sterkste pionnen is in de klassieke en heuvelachtige ritten is een feit.

Kämna en Grosschartner zijn twee toptalenten met een sterke tijdrit die kunnen uitgroeien tot vaste waardes in de kortere rittenkoersen. Ze kunnen Buchmann bijstaan tot diep in de finale en zelf zware ritten winnen. Mühlberger presenteert zich als eenzelfde type, maar staat nog een trapje lager.

Voor het nodige labeurwerk, bescherming van de kopmannen of voorbereiding voor de sprint zijn Oss en Pöstlberger toegevoegd. Ze zijn van goudwaarde voor de kopmannen en worden gewaardeerd door vriend en vijand omwille van hun dienende kwaliteiten.


Het is duidelijk dat Bora - Hansgrohe het statuut van beloftevol team ontgroeid is. Het presenteert een evenwichtig team voor de Tour met sterke helpers, beloftevolle renners voor korte rittenwedstrijden, sterke klimmers en all-round kopmannen. Bora lijkt hierdoor in de volgende Tour mee te kunnen spelen op alle terreinen en tactisch veel opties te hebben. Het heeft voor elke rit een sterke kandidaat op ritwinst en kan de leiders voor het totaalklassement en het groen optimaal ondersteunen.

Het enige verschil met andere topploegen als Jumbo-Visma en Team Ineos is de sterkte van de kopman(nen) die voor het klassement gaan. In de breedte lijkt Bora minstens even sterk.


Op deze manier is het niet alleen gewapend voor een sterke Tour. Het belooft ook voor de toekomst. Het moment dat de, vroeger eenzame, leider Sagan plaats zal maken voor de vele opkomende talenten komt immers dichterbij. Hij hoeft niet vervangen te worden. De opvolging staat al klaar.

Bora wordt hierbij beloond voor een duidelijke transferpolitiek waarbij beloftevolle Duitse of Duitstalige talenten worden binnengehaald en verder gepolijst. Aan hen wordt de tijd gegeven om te groeien binnen een hyperprofessionele omgeving. Het geduld, duidelijke visie en langdurige engagement van management en sponsors doen de rest.


  • Facebookpagina
  • Instagram
  • Twitter

nieuwsbrief