• Herbert Hesters

#TDF2020 : Drie grote vragen bij de selectie van Jumbo-Visma

De belangrijkste wedstrijd van het jaar start binnen twee maanden. In deze bijzondere periode is het extra belangrijk om snel duidelijkheid te geven over de selecties. Zo kunnen de renners zich heel specifiek toeleggen op de Tour. Vandaag bespreken we de samenstelling van één van de topploegen, Jumbo-Visma. Zij hebben heel open en snel gecommuniceerd over de ploegsamenstelling.


Bij Jumbo-Visma geen halfslachtig gedoe of wedden op twee paarden. Het doel in juli is al lang duidelijk: de Tour winnen. Na vorig seizoen versterkte de ploeg zich hiervoor met Tom Dumoulin als extra kopman, naast Kruijswijk en Roglic. Ze vormen zo een befaamde "drietand". Movistar probeerde het principe met drie kopmannen al uit in 2019 met Quintana, Valverde en Landa. Interne verdeeldheid en een onopvallende Tour waren het resultaat ondanks 3 klasseringen tussen 5 en 10 algemeen. Kan Jumbo-Visma beter doen?


Ze zullen starten met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk als kopmannen. Sepp Kuss en George Bennett zorgen voor extra ondersteuning bergop. Wout van Aert, Tony Martin en Robert Gesink zullen het vuile werk op alle terreinen opknappen.



Bij de selectie van Jumbo-Visma rijzen enkele vragen :


Drie kopmannen: extra stress of een zegen?


In verschillende interviews liet, onder andere, Tom Dumoulin zich al ontvallen dat er vooraf een zekere hiërarchie zal worden opgesteld. Dit zou er voor zorgen dat in noodsituaties zonder nadenken de kaart van de absolute kopman wordt getrokken. Kruijswijk mag dan wel een wereldtopper zijn wat betreft grote rondes, de Tour winnen gaat hij dit jaar niet doen. Als ze alledrie een goede voorbereiding kennen op de Tour is het handig dat intern bevestigd wordt dat Kruijswijk nummer drie is en in geval van nood zich zonder nadenken opoffert.


"Drie kopmannen" moet daarom gerelativeerd worden. Team Sky/Team Ineos heeft altijd geclaimd dat ze met meerder kopmannen startten. Toch was het steeds duidelijk wie hun uitgesproken kopman was. Het is vooral handig dat er meerdere opties zijn als de ploeg af te rekenen krijgt met pech in de beginfase voor één van hun toppers of als één van de spitsen niet op de afspraak is.

Als de wedstrijd zijn beslissende fase nadert zal het duidelijk zijn binnen het team, en ook vanop afstand, wie volop gesteund moet en zal worden.

Roglic en Dumoulin kunnen de Tour winnen. Zij verdienen alle ondersteuning om zonder kleerscheuren de eerste, onrustige, fase van de Tour door te komen. Roglic lijkt nadien een streepje voor te hebben op Dumoulin en is vooral een veelzijdiger en explosiever renner.

De vraag zal zijn of Roglic zijn vormcurve perfect weet te timen. Het is duidelijk dat Roglic hierin nog zoekende is. Vorig jaar was hij (te) extreem dominant in de Ronde van Romandië, als voorbereiding op de Giro. In de daaropvolgende Ronde van Italië deemsterde hij geleidelijk weg. Dumoulin lijkt dit aspect van het wielrennen beter onder de knie te hebben, getuige zijn indrukwekkende tweede plaats in de Tour in 2018, na zijn tweede plaats in de Giro. Als de vorm van Roglic gepast is, is hij de topkandidaat voor Jumbo-Visma en voor tourwinst. In andere gevallen of bij pech kan Dumoulin volop zijn kans wagen.


Is de ploeg gebalanceerd genoeg voor deze opdracht?


Het is duidelijk dat de selectie van Jumbo-Visma van topkwaliteit is. Ze hebben zich gespiegeld aan Team Ineos en voor elk domein sterke krachten verzameld rond de kopmannen.

Het is wel opvallend dat het team eerder geopteerd lijkt te hebben voor een extra klimknecht tegenover een eventuele extra man die bijstand kan geven op het vlakke of andere ploegen daar in problemen kan brengen. Als we enige twijfel hebben over de samenstelling van de selectie is het wel op dat punt.

Het was een mogelijkheid om een extra man, zoals bijvoorbeeld Teunissen, te integreren en een zuivere klimknecht als Kuss of Bennett thuis te laten.

Het valt te hopen dat, in een waaierrit, Dumoulin door omstandigheden niet aangewezen is op Gesink en Kuss terwijl Martin en Van Aert zich ontfermen over Roglic. Het is een bergachtige Tour, gericht op klimmers, maar er kan veel meer tijd verloren worden in vlakke ritten dan in bergritten.


Als Jumbo-Visma de Tour echt wil winnen en er echt eendracht is, zal er één leider moeten opstaan en zullen de andere kopmannen "in dienst" moeten rijden. In dat geval spreken we toch al over 4 topklimmers als hulp voor de enige kopman. Jumbo-Visma mag niet in de val trappen om Team Ineos te bestrijden met een "bergtrein". Als Team Ineos zwakker is qua ondersteuning speelt de aanwezigheid van verschillende klimknechten voor Dumoulin-Roglic niet noodzakelijk in het nadeel van de Ineos-kopmannen.


Is er ruimte voor veel persoonlijke ambities voor bijvoorbeeld Van Aert?


Het antwoord is genuanceerd, maar eerder nee. Met een overwicht aan klimknechten zijn de figuren van Van Aert en Martin essentieel om de kopmannen in veiligheid te brengen en te houden in de klassieke of onrustige ritten. Hier zal veel energie verloren gaan. Er is beloofd aan Van Aert dat hij zijn kans mag gaan in de "moeilijkere" aankomsten. Jumbo-Visma neemt hier best geen risico in. In selectieve ritten waar Van Aert relatief rustig kan meedrijven is er eventueel de mogelijkheid om zijn kans te gaan. Uiteindelijk spreken we dan over 2 à 3 etappes maximaal waar Van Aert zich kan richten op de eindsprint.


Conclusie


Jumbo-Visma heeft jarenlang toegewerkt naar deze en volgende edities van de Tour. Ze hopen hun ultieme zege eind september te behalen. Ondanks de sterke tegenstand zijn de vooruitzichten goed en lijkt vooral Roglic een goede kans te hebben. Dumoulin is een valabel plan B. Pas in september zullen de uitspraken vooraf, over de solidariteit binnen de ploeg, echt getest worden. De kopmannen mogen zich niet verschuilen achter hun eigen klimtrein. Om de Tour te winnen en de andere favorieten te destabiliseren, zal er agressiviteit nodig zijn als de tegenstand zwakte toont. We geven Jumbo-Visma een goede kans om hun droom te verwezenlijken!


  • Facebookpagina
  • Instagram
  • Twitter

nieuwsbrief